Insamlingsrekord för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj engagerar och förenar årligen hela Sverige under oktober månad i kampen mot cancer. Tillsammans med företag, privatpersoner och föreningar har kampanjen i år samlat in otroliga 100 miljoner kronor och har därmed slagit insamlingsrekord. Pengarna som samlats in utgör en betydande del av de medel som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning.

Cancerfondens rosa band och armband designades i år av skådespelerskan och fotomodellen Emma Örtlund som formgav ett färgstarkt band inspirerat av 80-talet. Utöver bandförsäljningen samlas det in pengar genom samarbetspartners som säljerrosa produkterdär en del av intäkten går till Cancerfonden. Dessutom har privatpersoner och föreningar bidragitgenom fantastiska initiativ till insamlingen.

– Trots det osäkra ekonomiska läget har svenska folket med sitt otroliga stöd och engagemang bidragit till att kampanjen slagit rekord och samlat in en ovärderlig summa till svensk cancerforskning. Tack till våra givare och samarbetspartners som bidragit till årets kampanj och detta fantastiska resultat som innebär ett ytterligare kliv mot vår vision att besegra cancer. Tillsammans har vi färgat Sverige rosa! säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Förutom att samla in pengar är kunskapsspridning om bröstcancer och hur man kan minska sin risk att drabbas en viktig del av kampanjen. I år fokuseradeRosa Bandet-kampanjen på hur vården arbetar med tidig upptäckt och vi fortsatte arbetet med att uppmana alla kvinnor att gå på sin mammografiundersökning när de blir kallade. Flera hundra liv räddas i Sverige varje år med de regelbundna kontroller som kallas screening. Cirka 70 procent av all bröstcancer upptäcks via mammografi och risken att dö i bröstcancer minskar med mellan 16och 25 procent om man deltar regelbundet.

Kultur mot cancer gav gratis entré 
Under årets Rosa Bandet-kampanj erbjöd Cancerfonden tillsammans med flera muséer gratis inträde under en eller ett par dagar i oktober, mot uppvisande av Cancerfondens rosa armband. Tanken var att ge fler besökare möjlighet att umgås och skapa minnen tillsammans, samtidigt som givare fick något tillbaka när de bidrog till cancerforskningen.

Supergrupp hyllade Lill-Babs till förmån för cancerforskning
Artisterna Amanda Bergman, Nathalie “Cleo” Missaoui och Sabina Ddumba släppte under kampanjen en nytolkning av den ikoniska poplåten “Leva livet” som gavs ut av Lill-Babs 1963. Lill-Babs själv gick bort i cancer 2018 och nytolkningen var både en hyllning till henne och ett sätt att lyfta cancerfrågan. Intäkterna från låten går till Cancerfonden fram till årsskiftet.

Återbruk av rosa band och armband med hjälp av studenter 
I årets kampanj har Cancerfonden samarbetat med studenter från Berghs Schoolof Communications för att ta fram idéer för återbruk av de rosaband och armband som inte blir sålda. Modestudenter från Beckmans Designhögskola kommer sedan att ta vid och ge banden längre liv genom att skapa kreativa återbruk av dem. Återbruken kommer sedan att visas upp och säljas på auktion där intäkterna går till Cancerfonden.

Följande företag sålde rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2022 ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Ellos, Treeof Pets, Sensodyne, Resurs Bank, Din-X, Tena, Tepe Nordic, Unilever, Vileda, Lidingöloppet, P&G, SATS, Fazer Bageri, Aramics, Filmstaden, Office depot och Electrolux.