Denna webbsida är endast avsedd för läkare och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt.

Ledare: Patientenkät är opium för folket

Under de senaste åren har utvecklingen gått mot ökat patientinflytande, skriver SKR i sin information på hemsidan kring den nationella patientenkäten.

Jag förstår att de måste skriva det, för jag ser för lite av det, skriver Hanna Brodda, chefredaktör Onkologi i Sverige, i en ledare.

Delaktighet är många saker, men att fylla i en enkät ger inte mer inflytande än de olikfärgade knapparna vid sjukhusets utgång. De kan på sin höjd mäta kundnöjdhet, om ens det.

Att ge inflytande är att dela information. Data. Hur ser statistiken ut på den avdelningen som ska göra min prostataoperation? Överlevnad, komplikationer, antibiotikaresistenta bakterier, vårdrelaterade infektioner, hur många bibehåller sin förmåga att ha samlag etc.

Om siffrorna är bra; Tack då blir jag patient hos er. Annars väljer jag att åka över hela landet eller till en klinik i ett  annat land, för att förbättra mina chanser kring just det jag tycker är viktigt. Det är delaktighet.

Det här är siffror som är lätta att hitta för kliniker i andra länder, men inte i Sverige. Om sjukvårdspolitiker och vårdens beslutsfattare har bestämt att den typen av information inte är möjlig att ge. Till exempel för att facket säger nej eller att det blir för mycket att ta hänsyn till för en patient som fått en dödlig sjukdom. Var då ärlig med det.

Att lägga massa tid och pengar på att låtsas ge patientinflytande är för att citera en politisk filosof vid namn Karl Marx som menade att religionen är bedövande, likt opium för ett samhälle. Den ger trygghet men det bygger på en lögn. Det är samma med den jätteorganisation som byggts upp kring nationella patientenkäter. Kundundersökningar ger en bedräglig känsla av delaktig.

Den lilla patienten får prata av sig.

I resultatet av den nationella patientenkäten avslöjas lögnen. År efter år. Årets nationella patientenkäten visar som vanligt att cancerpatienten inte känner sig delaktig. Respekterad och väl behandlad, men inte delaktig. Patientenkäten delas på 1177 och fylldes i av nära 15 000 patienter inom olika terapiområden. De variabler som mäts är; helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap och slutligen tillgänglighet. Trots att delaktighet är främsta orsaken till att ha en patientenkät, hamnar känslan av delaktighet lägst. Ur resultatet för Patientenkäten, område cancer.

Bäst och sämsta RCC-regionen ligger på ungefär samma plats, cirka 60 procent känner sig delaktiga.

Målet med patientenkäten är att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv. Mitt förslag är att SKR istället kräver att behandlingsstatistiken ska offentliggöras för varje klinik. Informationen skulle snabbt ge både förbättringar och delaktiga patienter.