”The fight never stops” är temat för årets Mustaschkamp

Anna Laurell Nash, Agnes Alexiusson, Love Holgersson och Mikaela Laurén är ambassadörer för Mustaschkampen 2019. Foto: Ewa-Marie Rundquist

25 oktober startar årets Mustaschkamp med aktiviteter runt om i landet för att synliggöra kampen mot prostatacancer och betydelsen av tidig upptäckt samt samla in pengar till forskning och utveckling. Cirka 500 företag kommer att delta på olika sätt. Som ett mer lekfullt inslag kommer många män att odla mustasch. För de som inte odlar sin egen mustasch finns lösmustascher, mustaschpins, mustaschreflexer och många andra mustaschprodukter.

– Kampanjen kommer att förstärka Prostatacancerförbundets arbete för att få till stånd en allmän screening och olika lokala försöksverksamheter med en bättre organiserad prostatacancerdiagnostik, säger Kjell Brissman, ordförande i Prostatacancerförbundet.

Årets slogan är The fight never stops. Mustaschkampen arrangeras för femte året i rad och hoppas nu på ännu mer aktivitet och ökat insamlingsresultat. Under 2019 har Prostatacancerförbundet redan betalat ut åtta miljoner kronor till forskning och det blir troligtvis en utbetalning till.

Nya partners lyfter Mustaschkampen till ny nivå

Kampanjen har tre nya huvudsamarbetspartners som kraftigt kommer att bidra till att öka kampanjens synlighet. Coop går in starkt i kampanjen med sina över 600 butiker och stormarknader i hela landet. Coop tar fram 13 produkter med mustascher och texter om kampanjen, bland annat cornflakes, apelsinjuice, granola och bondlimpa. Så kampanjen kommer synas på frukostborden.

I år har också Hultafors Group, som saluför pålitliga handverktyg avsedda för hantverkare och industri, gått med i kampanjen.

– För Hultafors Group Sverige är det viktigt att vara en av huvudsponsorerna för Mustaschkampen. Vi kommer att lägga stort fokus på detta samarbete i höst för att lyckas sprida budskapet så mycket som möjligt. Vi hoppas på att kunna bidra stort i form av resurser för att driva forskningen framåt likväl som upplysa för vår största målgrupp som är män, om hur viktigt det är att hålla koll på sin kropp och prioritera sin hälsa. För att lyckas med detta har vi tagit fram en mustaschstock där vi bidrar per såld tumstock, likväl som vi har en digital insamling där vi uppmuntrar till att spara ut, mäta och posta en bild på din mustasch i november med #MeasureYourMoSaveABro. Vi har även tagit fram en mustaschkollektion för Snickers Workwear där vi bidrar per såld produkt, säger Britta Andréason, marknadschef på Hultafors Group Sverige.

Ny som huvudsponsor är också Malaco, som bland annat tagit fram en godis-lakrits-mustasch.

– Malaco är stolta att få vara huvudsponsor i Mustaschkampen. Vi har tagit fram en skumlakrits-mustasch där 20% av överskottet går till Prostatacancerförbundet. Det behövs ibland guldkant på tillvaron och då kan vår fluffiga mustasch i skumlakrits både skapa engagemang och vara god, säger Emily Möller, produktchef på Cloetta.

Varje år delar Prostatacancerförbundet ut medel till svensk prostatacancerforskning. Hittills i år har det beslutats om utdelning av åtta miljoner kronor, vilket är cirka två miljoner mer än föregående år.

Kvinnor i mustascher skapar succé för Mustaschkampen

I år är fyra boxare årets ambassadörer. Det är de två erfarna boxarna Mikaela Laurén, Sveriges mest framgångsrika kvinnliga boxare, världsmästare som gått 36 proffsmatcher och vunnit 31 av dessa samt Anna Laurell Nash som vunnit två VM-guld, tre EM-guld och åtta SM-guld. Med är också två unga framtidshopp, Agnes Alexiusson, som vunnit guld i VM och EM för juniorer och nu nått kvartsfinaler i VM och EM som seniorboxare och Love Holgersson som vunnit guld i Ungdoms- och Junior-EM, guld i Junior-VM och som senior har nått åttondelsfinaler i EM och VM. Båda har siktet inställt på OS i Tokyo 2020. SOK tror på dem och de är med i SOK:s Topp och Talang-grupp vilket ger möjlighet till tävlingar och träningsläger.

– Vi idrottsmän tränar mycket och då är det viktigt att också äta rätt. Det är allvarligt att män motionerar mindre än tjejer och äter mindre hälsosamt. Här behövs en uppryckning. Killar har ofta även svårt att tala om sjukdomar och hälsa. Därför är Mustaschkampen viktig. Kampen mot prostatacancer behöver synliggöras, säger Mikaela Laurén.

– I år är det femte året Prostatacancerförbundet arrangerar Mustaschkampen. Det första året hade vi kända killar i annonserna. Vid en efterföljande mätning fick kampanjen mycket låga uppmärksamhetsvärden hos kvinnor. Det är viktigt att kampanjen också når kvinnor för det är ofta kvinnorna som får männen att gå till vårdcentralen för att ta PSA-prov och det är ofta kvinnorna som svarar för familjens välgörenhetsgåvor. Det andra kampanjåret valde vi att företrädas av kända kvinnor i mustasch och insamlingsresultatet mer är dubblerades samt att kampanjen fick betydligt högre uppmärksamhetsvärden, säger Torsten Tullberg, kampanjledare.

Vanligaste cancerformen

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Varje dag drabbas 27 män, vilket blir 10 000 män om året. Cancern går att bota om den upptäcks i tid. Därför uppmanar vi alla män över 50 år att kontakta en vårdcentral och begära att få ta ett PSA-prov, ett enkelt blodprov som tas i armvecket.

Arrangör för Mustaschkampen är Prostatacancerförbundet i samarbete med 27 lokala prostatacancerföreningar, 9 huvudpartners och cirka 500 företag och organisationer. Prostatacancerföreningarna arrangerar cirka 300 aktiviteter i hela landet. Det kommer att bli tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, målning av ensilagebalar, konserter, försäljning av mustaschbakelser och Farsdagsfirande i hela Sverige. Föreningarna är med på handbollsmatcher, fotbollsmatcher, motorcykelkorteger, ishockey, V75 på Jägersro och mycket annat.