Blå kokboken II ska få fler män att våga prata om sin hälsa

Blå kokboken II ska få fler män att våga prata om sin hälsa


Lanseringen av Blå kokboken II sker på Bokmässan i Göteborg 27-30 september. Foto: Magnus Ragnvid.

På Bokmässan lanseras Blå kokboken II, som säljs till förmån för Prostatacancerförbundet och synliggör kampen mot prostatacancer. Boken är en del i Mustaschkampen, som vill att fler män ska våga prata om och bry sig om sin hälsa. I boken porträtteras tolv kända män när de lagar sina älsklingsrätter och samtalar om livet och deras möte med cancer. För varje såld bok går hela 100 kronor till kampen mot prostatacancer.

Blå kokboken II är uppföljaren till Blå kokboken I, som utgavs 2017 och som bidrog med cirka 500 000 kronor till Prostatacancerfonden. Den utsågs även till bästa välgörenhetskokbok vid World Gourmand Awards, som är kokböckernas motsvarighet till Oscarsgalan. Författaren Anna Benson står bakom idé och genomförande.

I den nya boken medverkar följande män:

Daniel Paris, bloggare- ”Hon var bara 29 år då” – berättelse om en bästa vän som fick cancer. Samt många egna tankar.

Glenn Hysén, fotbollsspelare – ”Man ska inte tro att man är någon jäkla stålman!” pratar starkt om sina tankar kring cancer och mamman som blev drabbad.

Jesper Blomqvist, fotbollsspelare – ” Jag fokuserade på dem – överlevarna”- berättar om sin bror som fick cancer väldigt ung samt egna tankar och familjens kamp.

Lasse Åberg, konstnär – ”Jag är inte rädd” – berättar för första gånger om sin pappa som dog i cancer. Väldigt starkt.

Loa Falkman, operasångare – ”Han fullkomligt lyste av intelligens och humor” talar mycket om tankar kring hälsa och döden. Tidigare barncancerambassadör. Berättar öppet om hur han undersöker sin prostata.

Robin Bengtsson, sångare och låtskrivare – ”Då kom chocken” berättar om sin mamma som behandlats två gånger för bröstcancer.

Staffan Olsson, handbollstränare – ”Hela laget rakade av sig håret” – berättar om en av sina spelare som fick cancer väldigt ung samt pappan som misstänkte ha prostatacancer.

Steffo Törnquist, programledare – ”För att vara en död, var det en fin död” berättar väldigt starkt om sin pappa som dog i sviterna av prostatacancer samt om sina egna tankar om det. Starkt.

Thomas Bodström, deckarförfattare och advokat – ”Både pappa och brorsan” – berättar för första gången om sin pappa som hade prostatacancer och sin bror som behandlas just nu för prostatacancer. Starkt.

Thomas Wassberg, längdskidåkare – ”Vi pratar inte så mycket om det” – berättar för första gången om sin far som har blodcancer samt hans syster som är opererat två gånger för cancer på levern.

Tobias Karlsson, dansare och koreograf – ”Det är lugnt. Det kommer gå bra”. Berättar om sin pappa som fick prostatacancer. Starkt.

Uno Svenningsson, sångare och låtskrivare – ”Jag?” – hade höga värden – berättar för första gången om behandlingen. Dock inte cancer visade det sig. Men mycket och starka tankar kring det.

– Den viktigaste anledningen till att män ska våga tala om sin hälsa är att det då går lättare att göra något åt den. Män vill inte ta till sig information om prostatacancer. Därför vet de inte att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen och att den går att bota om den upptäcks tidigt. Mustaschkampen vill informera om att män över 50 år bör ta ett PSA-prov. Den Blå kokboken är en viktig del av Mustaschkampen och vi hoppas att den blir en julklapp till många män, säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 26 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond – Prostatacancerfonden.

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.